O motywy podjęcia przez dzieci nauki w szkole muzycznej zapytałam rodziców, nauczycieli i samych uczniów.
Rodzice zapisując dziecko do szkoły muzycznej kierowali się:
- zdolnościami muzycznymi dziecka – 86,6% ,
- dobrą opinią o szkole – 33,5%,
- tradycjami rodzinnymi – 22,9% ,
- bezpiecznym środowiskiem – 18,5%.,
- oraz tym, że dziecko tak chciało- 8,2%.
Właściwie gdyby połączyć dobrą opinię o szkole z bezpiecznym środowiskiem otrzymamy wynik wskaże, że 52% ankietowanych rodziców zapisując dziecko do szkoły muzycznej kierowało się dobrym, bezpiecznym środowiskiem.
Uczniowie określili, że naukę w szkole muzycznej podjęli ze względu na:
- posiadane zdolności muzyczne – 73,0%
- tradycję rodzinną – 29,7%
- dobrą opinię o szkole – 17,8%
- koleżanki i kolegów – 8,6%
- koleżanki i kolegów – 7,1%
- rodzice mi kazali – 13,0%
- chęć gry na instrumencie – 13,0%
Ankietowani uczniowie również wypowiedzieli się, że głównym motywem podjęcia nauki w szkole muzycznej były posiadane przez nich zdolności muzyczne. Tak wypowiedziało się 73%. Na drugim miejscu wymieniają tradycję rodzinną – 29,7%. Stosunkowo mało, bo 13% uczniów wypowiedziało się, że motywem zapisu do szkoły muzycznej była chęć gry na instrumencie. Taki sam procent uczniów stwierdził, że podjęli naukę w szkole muzycznej ze względu na namowę rodziców.
Nauczyciele na pytanie Czym kierują się rodzice zapisujący dziecko do szkoły udzielili następujących odpowiedzi:
- zdolnościami muzycznymi – 83,3%,
- tradycjami muzycznymi – 65,6%,
- dobrą opinią o szkole – 55,5%,
- bezpiecznym środowiskiem – 37,9%,
- namową innych – 23,3%
Nauczyciele wskazują, że głównym motywem zapisu dziecka do szkoły muzycznej są posiadane zdolności muzyczne – 83,3%. Tak jak uczniowie na drugim miejscu wymieniają tradycję rodzinną – 65,6%.
Wszyscy respondenci bardzo często wskazywali, że motywem podjęcia nauki
w szkole muzycznej było bezpieczne środowisko i dobra opinia o szkole. I tak wypowiedziało się:
- 26,3% uczniów,
- 52,0% rodziców,
- 93,4% nauczycieli.
Wynik ten potwierdzają rodzice w odpowiedziach na kolejne pytanie ankietowe. Czy szkoła muzyczna jest środowiskiem bezpiecznym dla dziecka. Udzielili następujących odpowiedzi:
- zdecydowanie tak – 63,7%,
- raczej tak – 34,2%,
- raczej nie – 1,4%
- zdecydowanie nie – 0%
- trudno powiedzieć – 0%.
Wynik zdecydowanie wskazuje na wysoki poziom bezpieczeństwa w szkołach muzycznych. Suma pozytywnych stwierdzeń – 97,9%.
Potwierdzają go również wypowiedzi nauczycieli – 93,4%. Można twierdzić,
że nie byłoby „namowy innych” gdyby nie dobra opinia o szkole i bezpieczne środowisko. Tak więc wynik ten można rozpatrywać łącznie.
Wyniki te zdecydowanie wskazują na mocną stronę pracy szkół muzycznych w województwie podkarpackim.
Głównymi motywami podjęcia nauki przez dziecko w szkole muzycznej w opinii wszystkich respondentów – rodziców, uczniów i nauczycieli były:
- zdolności muzyczne,
- dobra opinia o szkole, bezpieczne środowisko.
- tradycje rodzinne.