Celem rozmowy nauczyciela z rodzicem na temat problemów wychowawczych lub dydaktycznych dziecka powinno być przede wszystkim wspólne ustalenie wniosków do pracy tak, aby wywołać korzystne zmiany. Nie może to być tylko powiadomienie rodziców o problemie. Do tej rozmowy musimy się szczególnie przygotować.
- Należy zadbać o odpowiedni klimat rozmowy – dogodny czas, spokojne miejsce i iiiiiiiiitroska nauczyciela o ucznia.
- Wskazać rodzicom na mocne strony dziecka, jego pozytywne zachowania i osiągnięcia.
- Przedstawić i omówić problemy dziecka, ale warto tu podkreślić, że jesteśmy przekonani, że są to problemy przejściowe.
- Zapytać rodzica – jak sądzi skąd te problemy się wzięły? Jak jest ich przyczyna? To bardzo ważne pytania. Od odpowiedzi będą zależały wnioski do pracy.
- Pytamy rodzica jaki ma pomysł, aby pomóc dziecku. Tak kierujemy rozmową, aby rodzic sam wyznaczył sobie zadania.
- Przedstawiamy swój pomysł działań wspierających ucznia.
- Podsumowujemy ustalenia.
- Ustalamy termin następnego spotkania, tak aby zobaczyć w jakim stopniu nasze działania odniosły skutek. Termin spotkania nie powinien być odległy.
Przy tej rozmowie powinien być również uczeń. Wtedy nasze pytania kierujemy również do niego i od niego oczekujemy też zobowiązań.
Sądzę, że po takiej rozmowie rodzic będzie:
– poinformowany,
– uspokojony,
– świadomy jak pomóc dziecku.
Nauczycielom, życzę – chętnych do współpracy uczniów, a rodzicom – szkoły bez problemów, ale gdy się pojawią – to właściwego wsparcia pedagogów.
Z pedagogicznym pozdrowieniem
Małgorzata Ostrowska