Badaniem objęłam 17 szkół muzycznych I stopnia co stanowi 100% szkół muzycznych w województwie podkarpackim.
Do badan przystąpiło:
71,15 % – nauczycieli pełnozatrudnionych
74,04% – uczniów klas szóstych i piątych
69,05 % – rodziców uczniów klas szóstych i piątych
Mocne i słabe strony pracy szkół muzycznych I stopnia w województwie podkarpackim.
-
Mocne strony
Słabe strony
-
Szkoły muzyczne są bezpiecznym środowiskiem rozwoju muzycznego dziecka. Są wolne od patologii.
-
Właściwie rozwijają zdolności muzyczne ucznia. Nauczyciele dbają o indywidualny rozwój dziecka.
-
Dzieci uczęszczające do szkoły muzycznej w większości pochodzą z rodzin z tradycjami muzycznymi. Mogą więc liczyć na wsparcie rodziców w rozwoju muzycznym.
-
Nauczyciele spełniają oczekiwania rodziców i uczniów. Stwierdza się wysoki poziom realizacji tych oczekiwań.
-
W szkole są dobre i bardzo dobre relacje nauczycieli z rodzicami.
-
Rodzice interesują się rozwojem muzycznym dziecka.
-
Respondenci mają dobrą opinię o szkole.
-
Uczniowie głównie sami dokonują wyboru instrumentu i lubią na nim grać.
-
Uczniom odpowiada w szkole atmosfera, nauczyciele i sposób nauczania.
-
W szkole jest bardzo dobra atmosfera pracy i nauki.
-
Nauczyciel przedmiotu głównego jest wzorem artystycznym dla dziecka.
-
Uczniowie są właściwie zmotywowani do gry na instrumencie. Dążą do osiągnięcia sukcesu muzycznego.
-
Nauczyciele lubią swoją pracę, tak realizują swoje plany zawodowe.
-
Programy i repertuar muzyczny nauczyciele dostosowują do możliwości indywidualnych ucznia.
-
W szkole muzycznej nie ma miejsca na muzykę, która najbardziej uczniom odpowiada. Z tego rodzaju muzyką uczniowie mają kontakt w domu za pośrednictwem różnych nośników elektronicznych.
-
W szkole stosunkowo mało czasu poświęca się na rozmowy z uczniem na temat jego zainteresowań muzycznych.
-
Dość znaczny procent uczniów nie lubi występować publicznie.
-