PRZYKŁADOWE TEMATY PRAC DYPLOMOWYCH
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
dr Małgorzata Ostrowska
1. Wychowanie dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej i jej wpływ na dorosłe życie.
2. Diagnoza potrzeb i oczekiwań dziecka rozpoczynającego naukę w szkole.
3. Zasady współpracy z rodzicami.
4. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej.
5. Czynniki skutecznego wychowania.
6. Czynniki skutecznego nauczania.
7. Zasady planowania wychowawczego.
8. Zasady planowania dydaktycznego.
9. Przyczyny niepowodzeń w nauce.
10. Zabawa w edukacji wczesnoszkolnej.
11. Metody i techniki wychowawcze.
12. Kształtowanie społecznych umiejętności dzieci poprzez gry i zabawy.
13. Źródła i przejawy agresji wśród przedszkolaków i uczniów klas I – III.
14. Metody i formy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
15. Kształtowanie bezpiecznych zachowań dziecka w sytuacji zagrożenia, niepewności i ryzyka.
16. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli w kształceniu zintegrowanym.
17. Kształtowanie kultury dydaktycznej i wychowawczej w klasach I – III.
18. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania indywidualizacji kształcenia dzieci w edukacji wczesnoszkolnej.
19. Rola nauczyciela w ujawnianiu i rozwijaniu uzdolnień dzieci.
20. Rozbudzanie i kształtowanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa.
21. Współczesne rozumienie podmiotowości dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.
22. Postawy matek/ojców/rodziców wobec dydaktycznych niepowodzeń dziecka w
młodszym wieku szkolnym
23. Problemy wychowawcze rodzica samotnie wychowującego dziecko.
24. Rola kar i nagród w wychowaniu dziecka
25. Sytuacja dzieci w rodzinie wielodzietnej
26. Rozwód w rodzinie i wpływ na dziecko.
27. Nauczyciel jako wzór osobowy dla ucznia.
28. Postawy rodzicielskie i ich wpływ na rozwój dziecka
29. Potrzeby psychiczne dzieci
30. Uwarunkowania prawidłowego rozwoju emocjonalnego dziecka
31. Diagnoza dojrzałości szkolnej.
Pedagogika wczesnoszkolna – zagadnienia egzaminacyjne
1. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Nauki współpracujące.
2. Sylwetka ucznia kończącego klasę trzecią.
3. Diagnoza potrzeb i oczekiwań dziecka.
4. Metody badań pedagogicznych.
5. Planowanie pracy wychowawczej.
6. Środowisko wychowawcze ucznia.
7. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze – funkcje rodziny, style wychowawcze.
8. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej.
9. Metody i techniki wychowawcze.
10. Czynniki skutecznego wychowania.
Metodyka kształcenia zintegrowanego – zagadnienia egzaminacyjne
1. Czynniki skutecznego nauczania.
2. Planowanie pracy dydaktycznej – rodzaje planowania, cechy planu, planowanie dzienne
3. Rodzaje edukacji – korelacja w nauczaniu.
4. Metody nauczania.
5. Ocenianie ucznia – ocena opisowa.
6. Niepowodzenia szkolne.
7. Nauczanie ortografii.
8. Zabawa w kształceniu zintegrowanym.
Literatura:
1. Żegnałek K. – „Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia.” WSP TWP Warszawa 2005r
2.Arends R. – „Uczymy się nauczać”. WSiP Warszawa 1998r.
3. Rau K. Chodoń I. – Ocenianie opisowe a rozwój dziecka. Oficyna Wydawnicza Poznań 1999r.
4. Łuczak B. – „Nauczanie integralne w klasach I – III”Poznań 2000r
5. Skura M. – Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego. Wydawnictwo Nowa Era 2008r.
6. Janiszewska B. – Sztuka motywowania. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. WSiP 2010 r.
7. Jakowicka M. – Teoria i praktyka kształcenia wczesnoszkolnego. WSP Zielona Góra 1997 r.
8. Półturzycki J. – „Dydaktyka dla nauczycieli” Toruń 1997r
9. Stryjkowski W. – „Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej’ Poznań 2003r.
10. Brejnak W. – „Psychologiczno – pedagogiczne kryteria dojrzałości szkolnej”Łódź 2011 r.
11. Bzowska L. Kownacka R. – „Uczymy się bawiąc” Klasa I, II, III Wydawnictwo Klanza 2000 r.
12. Hans – Peter Nolting – „Jak zachować porządek w klasie”Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004 r.
13. Łobocki – „Zarys pedagogiki ogólnej”
Pedagogika – zagadnienia egzaminacyjne
1. Podstawowe pojęcia pedagogiczne
2. Wady i zalety współczesnej szkoły.
3. Czynniki skutecznego wychowania.
4. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej.
5. Zadania nauczyciela wynikające z konstytucji.
6. Metody badań pedagogicznych.
7. Skuteczne sposoby diagnozy ucznia.
8. Planowanie pracy wychowawczej.
9. Środowisko wychowawcze ucznia.
10 . Rodzina jako środowisko wychowawcze – funkcje rodziny, style wychowania.
11. Szkoła jako środowisko wychowawcze ucznia.
12. Zasady współpracy z rodzicami – rodzaje spotkań.
13. Warunki skutecznej komunikacji.
14. Podmiotowość w relacji Nauczyciel – Uczeń
15. Metody wychowania.
16. Techniki oddziaływań wychowawczych.
17. Dziedziny wychowania.
18. Wartości źródłem wychowania.
Literatura:
Kwieciński Z., Śliwerski B. „Pedagogika” T I i T II. Warszawa 2004 r.
Łobocki M. „Teoria wychowania w zarysie” Kraków 2008r.
Kunowski S. „Podstawy współczesnej pedagogiki” Warszawa 1993r
Łobocki M. – W poszukiwaniu skutecznych form wychowania” Warszawa 1999
Łobocki M – „Wychowanie w klasie szkolnej”.
Łobocki M – Trudności wychowawcze w szkle”
Gordon T. – „Wychowanie bez porażek w szkole”
Gordon T. – „Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi”
Konarzewski K. – „Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna”
Strykowski W. – „Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej”
Dydaktyka – Zagadnienia egzaminacyjne
- Przedmiot, zadania i funkcje dydaktyki.
- Podstawowe pojęcia dydaktyki.
- Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole.
- Wyzwania edukacyjne XXI wieku.
- Charakterystyka procesu kształcenia.
- Cele kształcenia.
- Treści kształcenia.
- Metody kształcenia,
- Zasady kształcenia.
- Formy kształcenia.
- Środki dydaktyczne.
- Ocenianie
- Niepowodzenia szkolne.
Literatura:
– Dydaktyka ogólna – Żegnałek K. Warszawa 2005
– Tendencje w dydaktyce współczesnej – Denek K., Bereźnicki F. Toruń 1998
– Uczymy się nauczać – Arends R. Warszawa 1998
– Sztuka nauczania – Kruszewski K. Warszawa 2004
– Dydaktyka ogólna – Kupisiewicz Cz. Warszawa 2000
– Podstawy dydaktyki – Kupisiewicz Cz. Warszawa 2005
Podstawy Prawa Oświatowego
- Podstawowe akty prawa oświatowego.
- Prawo pracy.
- Regulamin pracy w szkole.
- Uprawnienia nauczyciela.
- Obowiązki nauczycieli w świetle przepisów prawa oświatowego.
- Zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego.
- Ocena pracy nauczyciela.
- Podstawa prawna i zasady oceniania uczniów. Funkcje oceny i cel oceniania.
- Kolegialne organy w systemie oświaty.
- Zasady funkcjonowania rady pedagogicznej. Kompetencje rady pedagogicznej.
- Zadania nauczyciela w nadzorze pedagogicznym
- Sposoby diagnozy potrzeb i oczekiwań ucznia i rodziców.
- Dokumentacja szkolna.
Literatura:
– Znowelizowana Karta Nauczyciela
– Ustawa o Systemie Oświaty
– Rozporządzenia omawiane podczas zajęć
– Z prawem na ty – Bojarski Ł. 1999
– Prawo w praktyce oświatowej – Komorowski K . Poznań 2003